PANORA Södra Sveriges största arthousebiograf!









FILMFESTIVALEN HUMOR, KROPP OCH LITE ALLVAR
Datum: Lör 20 nov 2021

Ett möte mellan experimentell film och konstfilm.


PROGRAM
09:00-09:45 Frukostmingel i foajén
10:00-12:00 Filmpass 1 Biljetter>>
12:00-13:00 Lunch
13:00-13:50 Föreläsning: Konst, kropp och kön Biljetter>>
14:00-15:30 Kortfilmspass Biljetter>>
15:30-16:00 Fika & mingel i foajén
16:00-17:15 Konstnärssamtal: Den kulturelle onanisten Biljetter>>
17:30-19:00 Filmpass 2 Biljetter>>

–––––––––––––––––
FILMPASS 1 
(10.00-12.00) Biljetter>>
–––––––––––––––––
Regissörssamtal efter att alla filmer i passet visats.

Bikini av Lasse Persson | 06:43 min
En animerad musikal om en ung man som är rädd för att komma ut- rädd för att komma ut ur badhytten.

Lussevaka av Johanna Sutherland | 8:31 min
En ung flicka känner sig utesluten och uttråkad på en Luciafest. Hon upptäcker en äldre dam tvärs över middagsbordet. Då händer något magiskt.

Film-Face Horse-Eye av Julia Sjölin | 6.50 min
En grå Posche filmad digitalt och två hästar filmade i 16 mm film till ljudet av en elbil som kör genom ett landskap. I relationen mellan kameran, hästarna och bilen framträder djurens känslighet, bilens och kamerans mekanik och en rörelse i tid och rum.

Farmor Ruth och hennes döttrar av Johanna Schartau | 59 min
1945 får Europa äntligen fred. Samma år sker en familjetragedi i en borgerlig villaförort i Stockholm. Jag träffade aldrig min farmor och min fars systrar heller. Vilka hade de varit? En personlig familjeskildring men också en film om tiden från första världskrigets början till andra världskrigets slut i Sverige

––––––––––––––––––––––––––––
FÖRELÄSNING: Konst, kropp och kön 
(13.00-14.00) Biljetter>>
––––––––––––––––––––––––––––
Your Body is a battleground... En föreläsning med Linda Fagerström, docent i konst- och bildvetenskap.

–––––––––––––––––
KORTFILMSPASS 
(14.00-15.30) Biljetter>> 
–––––––––––––––––
Regissörssamtal efter att alla filmer i passet visats.

To be two av Lasse Persson | 04:19 min
Bröllopsmarschen dånar i en kyrka men bruden har inte kommit. Hon har gömt sig på sitt hotellrum
och försöker uppbåda entusiasm för den stundande vigseln.

Paracusia av Carolina Sandvik | 14:30 min
En ensam kvinna i en liten lägenhet ägnar sig åt hushållssysslor när det plötsligt hörs störande ljud från grannen. Hon blir mer och mer besatt av vem som döljer sig på andra sidan väggen.

Fötter av Carin Bräck | 14 min
Kan ett par fötter ha ett eget liv? Om man får ett par fötter transplanterade, kan de då ha en egen vilja?

Room 11 av Karin Bertling | 14:12 min med på samtal
En äldre kvinna drabbas av stroke och blir inlagd på sjukhusets övervakningsrum nr 11. I rummet finns flera  patienter med märkliga sätt att uppleva sitt tillstånd. All dialog sjungs.

En mammas kropp av Jonelle Twum/Hawa Sanneh 8.12 min 
En mammas kropp är ett intimt porträtt av två hotellstäderskor utifrån en dotters perspektiv. En dotter reflekterar över hur kvinnornas yrke påverkar deras kroppar och relation till tid.

Punani Steam av Emma Pål Brunzell/Gilda Naumanen | 14.26 min
Punani Steam är ett mörkt komiskt drama om en ensam Youtubers egenkonstruerade fångenskap.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––
KONSTNÄRSSAMTAL: Den kulturelle onanisten
(16.00-17.15) Biljetter>>
–––––––––––––––––––––––––––––––––––
Konstnären Lena Mattson visar sin film Den kulturelle onanisten (35 min) som handlar om den legendariske bokförläggaren och kulturaktivisten Bo Cavefors, som sent i livet definierade sig själv som en kulturell onanist, en som bara gör det han själv vill för att det tillfredsställer honom. I filmen berättar han om sitt liv och sitt förlag och diskuterar med Lena Mattsson om den kulturella censuren under senare år, något både han och Lena varit utsatta för.

––––––––––––––––
FILMPASS 2
(17.30-19.00) Biljetter>>
––––––––––––––––
Regissörssamtal efter att alla filmer i passet visats.

Showing it all av Lasse Persson | 02:24 min
En striptease show med en krävande publik.

Mellanrumsfruar av Anna Lönn Franko/Lisa Fjellman | 78 min
En surrealistisk komedi konsten att överleva. I ett mellanrum. De tre dekadenta konstnärerna Majken, Karna och Ursula blir plötsligt vräkta från sin lägenhet. Snart flyttar de in i ett mellanrum och ställer till kaos.

Fri entré!

Biljett bokas i förväg via Panoras biljettsystem och måste hämtas ut senast en halvtimme innan föreställningen. Får du förhinder ber vi dig att avboka din biljett. Detta kan du göra själv i bokningssystemet eller genom att ringa in till kassan.

Festivalen genomförs med stöd av Galleri Rostrum som har stöd av Kulturrådet och Malmö Stad, samt WIFT. I samarbete med Biograf Panora.

https://panora.se/festival/filmfestivalen-humor-kropp-och-lite-allvar/